Procedura postępowania w kontakcie z klientem Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Oławie w czasie ogłoszonego stanu epidemii na terenie kraju spowodowanego wirusem SARS-CoV-2
Cel i przedmiot procedury
- Celem niniejszej procedury jest ustalenie zasad postępowania w kontakcie z klientem oraz zminimalizowanie niebezpieczeństwa zarażenia się dzieci i osób dorosłych wirusem SARS-CoV2.
- Przedmiotem procedury jest określenie warunków bezpiecznego przeprowadzania wizyt diagnostycznych i terapeutycznych w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Oławie
w sytuacji panującej epidemii.
Zasady ogólne
- Wnioski do Poradni składane są osobiście w godzinach pracy sekretariatu,
za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub skrzynki e-puap. - Po wyznaczeniu terminu wizyty w Poradni, rodzic/opiekun informowany jest osobiście podczas składania wniosku lub telefonicznie.
- W Poradni przyjmowane będą tylko osoby zdrowe, bez objawów sugerujących chorobę zakaźną.
- Rodzic/opiekun jest informowany o warunkach pracy w Poradni w związku z Covid-19. Nie wyrażenie zgody (warunki badania, stosowanie środków ochronnych) jest jednoznaczne z odmówieniem zgody na przeprowadzenie wizyty diagnostycznej/terapeutycznej.
- Ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa, wizyty umawiane są w takim odstępie czasowym, aby można było przygotować/zdezynfekować gabinet przed kolejną wizytą diagnostyczną/terapeutyczną.
Organizacja czynności związanych z przeprowadzeniem diagnozy/terapii w Poradni.
- W dniu poprzedzającym diagnozę/terapię pracownik Poradni kontaktuje się z rodzicem/opiekunem, w celu przeprowadzenia krótkiego wywiadu o stanie zdrowia dziecka i jego rodziny (załącznik nr 1)a także informuje rodzica o zasadach profilaktyki wdrożonych
w Poradni. - Obowiązkiem rodzica/opiekuna jest wyposażenie dziecka w środki ochrony indywidualnej (np. maseczka jednorazowa, przyłbica, rękawiczki) oraz podstawowe przybory szkolne (kredki, ołówek, długopis, linijka).
- Umówieni na diagnozę/terapię klienci wchodzą do placówki pojedynczo, z zachowaniem odstępu czasowego na ustaloną wcześniej godzinę i oczekują na pracownika Poradni
we wskazanym miejscu, na parterze budynku. - Na badanie,spotkanie przychodzi tylko jeden rodzic z jednym dzieckiem, wobec którego jest planowana diagnoza/terapia.
- Pracownik pedagogiczny jest zabezpieczony w środki ochrony osobistej: maseczkę ochronną /przyłbicę, rękawiczki jednorazowe.
- Przed wejściem do gabinetu osoba badająca, rodzic/opiekun i dziecko są zobowiązani
do dokładnego umycia, zdezynfekowania rąk. - Po wejściudziecka i rodzica/opiekuna do Poradni, pracownik pedagogiczny dokonuje weryfikacji ankiety wypełniając część „Ankieta aktualizacyjna” w zał. nr 1, dokonuje pomiaru temperatury dziecka termometrem bezdotykowym i zapisuje pomiar w ankiecie, informuje rodzica o zasadach bezpieczeństwa sanitarnego. Następnie przyjmuje rodzica/opiekuna i dziecko w swoim gabinecie.
- W sytuacji zgłoszenia się na badanie dziecka z objawami chorobowymi (kaszel, podwyższona temperatura, katar, itp.) zasadna jest odmowa przyjęcia na diagnozę/terapię.
- Należy przestrzegać zasady zachowania dystansu (pozostawanie w bezpiecznej odległość od klienta i współpracownika 1,5m-2m), rodzic/opiekun oczekujący na dziecko powinien zająć miejsce wyznaczone przez pracownika Poradni.
- Dziecko umówione do badań/terapii pozostaje ze specjalistą w gabinecie. Dopuszczalna jest obecność rodzica w przypadku dzieci małych, niepełnosprawnych, niesamodzielnych, wymagających bezpośredniej obecności rodzica.
- Pozostałe kontakty z rodzicem, służące pozyskiwaniu informacji mogą odbywać
się telefonicznie lub drogą e-mailową (wywiad, pytania dotyczące sytuacji szkolnej, omówienie wyników badań itp.). - Po przeprowadzonej diagnozie/terapii pracownik pedagogiczny przy wsparciu pracownika obsługi, zobowiązany jest do przeprowadzenia dezynfekcji pomocy diagnostycznych, przyborów itp. przy wykorzystaniu dostępnych środków oraz przewietrzenie pomieszczenia. Materiały/karty pracy wypełniane przez dziecko powinny pozostać
w gabinecie w wyznaczonym pojemniku przez okres 2-3 dni. - Pracownik obsługi jest odpowiedzialny za przygotowanie gabinetu na kolejna wizytę (przeprowadzenie dezynfekcji przy użyciu dostępnych środków).W Poradni na bieżąco przeprowadza się dezynfekcję powierzchni i przedmiotów, z którymi dziecko miało kontakt, za pomocą preparatów z 60% -70 % zawartością substancji czynnej (alkohol).
Po zakończeniu pracy każde pomieszczenie poddawane jest dekontaminacji (odkażanie) przy pomocy lampy wirusobójczej i bakteriobójczej. Dodatkowo raz w tygodniu pomieszczenia są ozonowane. - Zwiększa się częstotliwość czyszczenia i dezynfekcji pomieszczeń Poradni
ze szczególnym uwzględnieniem toalet, uchwytów, poręczy, klamek i innych powierzchni wspólnych, z którymi stykają się klienci Poradni.
Załącznik