Procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u pracownika lub klienta Powiatowego Ośrodka Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej i Doradztwa Metodycznego w Oławie (POPPPiDM)obowiązujące od 1 września 2020 r.
Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem u pracownika.
- Pracodawca ma obowiązek zapoznania pracowników POPPPiDM odnośnie wprowadzonych procedur związanych z wirusem COVID 19 (przekazanie najważniejszych wytycznych
i obowiązków w tym zakresie). - W przypadku wystąpienia niepokojących objawów pracownicy nie powinni przychodzić
do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno- epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod numer 999 lub 112 i poinformować o możliwości zakażenia koronawirusem. - Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/,
a także obowiązujących przepisów prawa. - W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu. Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
- Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
- Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Rekomenduje się stosowanie się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury, biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.
Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u klienta zakażenia koronawirusem.
- W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby jak uporczywy kaszel,
złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, klient powinien zostać poinstruowany o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego oddziału zakaźnego, celem konsultacji
z lekarzem, poprzez udanie się tam transportem własnym lub zadzwonić pod numer 999 albo 112. - Jeśli klient znajduje się w gabinecie czy innym pomieszczeniu placówki, w którym jest przyjmowany, należy czasowo odizolować go w wyznaczonym pomieszczeniu i zgłosić incydent do dyrektora POPPPiDM. Umożliwi to obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał, przeprowadzenie rutynowego sprzątania oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
- Należy ustalić listę pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/częściach obiektu, w których przebywał klient z podejrzeniem zakażenia koronawirusem i stosować się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/oraz gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
- Należy wstrzymać przyjmowanie klientów, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.