Do zadań nauczycieli doradców metodycznego należy wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w szczególności:
a) diagnozowanie potrzeb edukacyjnych nauczycieli w placówkach oświatowych,
b) organizacja spotkań nauczycieli w ramach tzw. zespołów przedmiotowych (blokowych),
c) organizacja różnych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczycieli,
d) otaczanie szczególną opieką nauczycieli rozpoczynających pracę,
e) gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie materiałów i informacji pedagogicznej,
f) wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w:
– planowaniu, organizowaniu oraz badaniu efektów procesu dydaktyczno wychowawczego,
– doborze i adaptacji lub tworzeniu programów nauczania i materiałów dydaktycznych,
– podejmowanie działań innowacyjnych,
– rozwijaniu umiejętności metodycznych.
g) stałe podnoszenie kwalifikacji oraz bogacenie własnego warsztatu pracy,
h) dzielenie się umiejętnościami nabytymi w wyniku uczestnictwa w różnych formach doskonalenia z zespołami nauczycieli,
i) Doradcy metodyczni realizują zadania:
– udzielając konsultacji indywidualnych,
– prowadząc zajęcia edukacyjne, zajęcia otwarte i warsztatowe,
– organizując inne formy doskonalenia.
j) nauczyciel doradca metodyczny planuje działania stosownie do potrzeb, we współpracy z placówkami doskonalenia, bibliotekami pedagogicznymi, bibliotekami szkolnymi, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
Do zadań nauczycieli konsultantów należy wspomaganie nauczycieli oraz rad pedagogicznych w szczególności:
1. Diagnozowanie potrzeb w zakresie doskonalenia i doradztwa metodycznego dla nauczycieli.
2. Planowanie działań stosownie do wyników diagnozy potrzeb oraz priorytetów państwa, województwa i organów prowadzących.
3. Wspomaganie nauczycieli objętych doradztwem oraz rad pedagogicznych w planowaniu, organizowaniu i badaniu efektów procesu dydaktyczno-wychowawczego, doskonalenie ich warsztatu pracy.
4. Organizowanie i prowadzenie form doskonalenia metodycznego dla nauczycieli, w tym sieci współpracy i samokształcenia – „Sieć młodych wychowawców”.
5. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami objętymi doradztwem metodycznym poprzez: organizowanie i prowadzenie form doskonalenia metodycznego – warsztatów, seminariów, konferencji, prowadzenie konsultacji
indywidualnych i zbiorowych, prowadzenie zajęć otwartych – dobre praktyki, gromadzenie i przekazywanie informacji pedagogicznej, otaczanie szczególną opieką merytoryczną początkujących nauczycieli.
6. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z konsultantami i doradcami metodycznymi w ramach wewnętrznego doskonalenia.
7. Inspirowanie nauczycieli objętych doradztwem do podejmowania działań innowacyjnych;
8. Wspieranie nauczycieli objętych doradztwem metodycznym w doborze podręczników oraz w doborze i adaptacji lub tworzeniu programów i materiałów dydaktycznych.
9. Współpraca z instytucjami oświatowymi oraz innymi instytucjami wspomagającymi działalność POPPPiDM, m.in. IBE, ORE, KOWEZiU, PPP, BP, szkolni liderzy WDN.