Przejdź do treści

Program Carole Sutton „Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci?”

  • Definiowane zachowania: co takiego twoje dziecko robi i mówi, że nazywasz to nieposłuszeństwem
  • Rodzic potrafi obserwować i rejestruje w kolejnych dniach tygodnia wszystkie przejawy posłuszeństwa i nieposłuszeństwa swojego dziecka
JAK TWORZY SIĘ MECHANIZM UTRWALANIA NIEPOŻĄDANYCH  ZACHOWAŃ:

A- wydarzenia poprzedzające dane zachowanie 
B- zachowanie - to co dziecko robi i mówi
C- konsekwencje, to co dzieje się bezpośrednio po zachowaniu dziecka
Przykład:
A - Ania je śniadanie 
B - Dziewczynka ciągle wstaje od stołu 
C - Mama biega za nią z miską płatków i karmi ją łyżeczką?
W opisanym przypadku dziecko uczy się, że gdy odejdzie od stołu mama pobiegnie za nim , aby je nakarmić. Jeżeli matka nie zatrzyma się w powtarzaniu tego rytuału przy posiłku powstanie mechanizm błędnego koła.
DZIECI UCZĄ SIĘ NAJSZYBCIEJ, KIEDY DOSTAJĄ JASNE I PROSTE POLECENIA I SĄ CHWALONE ZA TO, ŻE JE WYPEŁNIAJĄ.
  1. Chwalenie dziecka za każdym razem, gdy stawiany jest znaczek w rubryce zachowania pozytywne
  2. Precyzyjna informacja o tym, za jakie konkretne zachowanie dziecko jest chwalone, np. „Beatko, zrobiłaś to, o co cię prosiłam. Jestem z ciebie bardzo zadowolona „,
  3. Jeśli zachowanie powtarza się wielokrotnie, pochwale może towarzyszyć jeszcze inna drobna nagroda.
  4. Jeśli nie ma żadnych pozytywnych zachowań należy znaleźć codziennie trzy powody, aby pochwalić dziecko.
"Dzieci będą pamiętać Cię nie dzięki rzeczom materialnym, które im zapewniłeś, ale dzięki uczuciom, którymi je obdarzyłeś" Richard L.  Evans
DOŚWIADCZENIE UCZY, ŻE NAGRODY SPOŁECZNE SĄ WAŻNIEJSZE NIŻ RZECZY.
NAGRODY SPOŁECZNE TO : 
  • uwaga,
  • uśmiech,
  • chwalenie dziecka za konkretne zachowanie,
  • zachęta,
  • pozytywne oceny „bardzo dobrze”, „wspaniale”
O CZYM TRZEBA PAMIĘTAĆ STOSUJĄC NAGRODY?
  1. Dostosowanie nagród do upodobań dziecka 
  2. Nagradzanie natychmiast po wystąpieniu zachowania, które chcemy wzmocnić
  3. Pomocne bywa włączenie dzieci do oceny ich postępów. Daje to dziecku poczucie, że może samo kontrolować swoje zachowanie i zachęca je do samokontroli.
IGNOROWANIE ZŁEGO ZACHOWANIA LUB ZWRACANIE NA NIE JAK NAJMNIEJSZEJ UWAGI:
  1. Nie zwracanie uwagi na złe zachowanie tak długo jak długo jest to możliwe
  2. Pozostawianie dziecka, o ile to możliwe, bez publiczności, wtedy gdy krzyczy, ma napady złości
  3. Pokazanie dziecku, że traktujemy serio to, co mówimy np. można stanąć obok dziecka i powtórzyć polecenie -głośno, ale bez krzyku i zdecydowanie
  4. Dbanie o zgodność przekazu werbalnego i niewerbalnego
  5. Chwalenie, natychmiast po zaprzestaniu złego zachowania.
ODESŁANIE - METODA IGNOROWANIA TRUDNYCH ZACHOWAŃ DZIECI
Jedną z najcenniejszych nagród jest dla dzieci UWAGA, jaką na nich skupiamy.
Podobnie jedną z najbardziej skutecznych kar jest chwilowe nie zwracanie uwagi na dziecko.
Odesłanie to umieszczenie dziecka w bezpiecznym, ale nudnym miejscu: w kącie pokoju, na korytarzu albo w innym miejscu, gdzie nikt nie zwraca na nie uwagi. Odesłanie powinno trwać kilka minut.
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE PODCZAS WYMIERZANIA KARY
Nie należy dyskutować z dzieckiem w trakcie stosowania kary
Nie wolno odsyłać dziecka do miejsca, które wzbudza w nim lęk
Nie należy się zniechęcać, jeżeli sytuacja ulegnie pogorszeniu, zanim cokolwiek zmieni się na lepsze.
SKUTKI NADMIERNEGO KARANIA I BICIA DZIECI:
 
Lęk przed osobą wymierzającą kary - unikanie kontaktu
 Niechęć do osoby wymierzającej kary
 Ślepe posłuszeństwo zamiast zrozumienia i akceptacji zasad etycznych
 Zły przykład
 Unikanie kary przez kłamstwa, składanie fałszywych obietnic.
CO UTRUDNIA CHWALENIE DZIECI
Przekonanie, że dzieci powinny zachowywać się dobrze bez pochwał
Przekonanie, że nagradzanie dziecka jest formą przekupstwa
 Rodzice sami nie słyszeli zbyt wielu pochwał w dzieciństwie i sami czują się niezręcznie chwaląc dzieci
Zapominanie.
JAK BYĆ SKUTECZNYM RODZICEM ?
  1. Obowiązujące zasady muszą być jasne i konsekwentnie egzekwowane
  2. Rodzice i opiekunowie muszą uczyć dziecko takich samych zasad
  3. Rodzice muszą się wzajemnie wspierać w egzekwowaniu wymagań tak, by dziecko nie wykorzystywało ich rozbieżnych stanowisk
  4. Komunikaty rodziców muszą być przekazywane stanowczo
  5. Należy skupić uwagę dziecka na tym, co się do niego mówi.
JEŚLI DZIECKO Z REGUŁY NIE ZWRACA UWAGI NA TO, CO SIĘ DO NIEGO MÓWI POMOCNE JEST:
Przytrzymanie za ramiona w czasie wydawania polecenia,
Utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
 Wydawanie polecenia spokojnie, ale wyraźnie i zdecydowanie,
Żądanie, by dziecko powtórzyło to, co usłyszało
                Jedna rzecz jest pewna nie ma dobrego lub złego postępowania, zaproponowany program jest tylko propozycją czy wskazówką, w jaki sposób rodzic może sobie radzić  z trudnymi zachowaniami swoich pociech. Należy jednak pamiętać, iż kontakt z dzieckiem wymaga bezwarunkowej miłości, zapewnienia dziecku bezpieczeństwa. Wymagane jest także, aby rodzic był  bezpośredni, gotowy do zmiany swojego zachowania i z szacunkiem traktował swoje dziecko. Metoda zastosowana w programie wymaga uważności, refleksji i czasu, aby można było mówić o jej skuteczności.
                                                                                                                                             Opracowała
Pedagog, Psychoterapeuta
Małgorzata Kruszakin

Odnośnik:

                                                                          

Skip to content